uppgiftbildblogg.blogg.se

I min bildblogg kommer jag lägga upp inlägg för mina bilduppgifter.

Inlägg 2 – Idéer och tankar

Publicerad 2015-03-01 22:01:00 i Allmänt,

Idéer om värk
Jag fick en idé om att skildra ett väldigt aktuellt ämne – yttrandefrihet kopplat till de terrorattentat som varit i Europa.
 
En av de första tankarna jag fick när jag hörde om attentaten och att IS var kopplat till dem var att nu får högerextremister ökat medhåll, ökat sympatiserade och ett enkelt argument att använda som väcker ökade fördomar.
 
En omfattande debatt om yttrandefrihet kom igång, jag har till viss del följt debatten men det jag är intresserad av är vart gränsen mellan yttrandefrihet och olika typer av kränkningar går, med tanke på att Charlie Hebdo är ganska elaka i sina karikatyrer. Deras argument var att de publicerade elak satir gemtemot alla möjliga makthavare, kändisar och religioner. Så när de publicerade bilder på Muhammed blev många av de med troende muslimerna upprörda.
 
Mina tankar efter attentaten i Paris var att nu kommer muslimer få ökade fördomar och olika former av kränkningar mot sig. Eftersom kränkningarna oftast kommer från högerextremen som inte alltid är helt insatt och drar slutsatser av fördomar. Jag fick en liten idé om att skildra profeten Mohammed bara för att det skulle vara provoserande och uttrycka yttrandefrihet. Men det är kanske lite för provoserande och bryter mot det jag ville att värket skulle handla om, yttrandrefrihet och kränkning. Därimot skulle jag kunna placera honom i en bild så att det skilldrar vad man får och inte får yttra, att skildra Muhammed är yttrandefrihet men samtidigt hets mot folkgrupp.
 
Annars var min grundidé att skildra en stor penna som kraschat i en moské. Efter attentaten i Paris blev blyerschpennan symbolen för yttrandefrihet och då blir det en parallel mellan terrorism (9/11) och fördomar och hat mot muslimer p.g.a terrorism. För att omfamna debatten om yttrandefrihet som följt och de bilder som konstnärer har gjort med tanke på Charlie Hebdo, tänkte jag göra min bild i ett serieformat.
 
Pennan som störtar i moskén kan symbolisera olika saker. Det kan symbolisera idiotin i terrorism och att det faktiskt slår tillbaka mot förövarna och det de kämpar för. Det kan symboliserna människor som yttrar sina fördomar och kränker islam och religionsfriheten. Fast den stora tankeställer som bilden symboliserar är gränsen mellan yttrandefrihet och kränkning. Vad får man yttra och vad får man inte yttra? 
 
 
Mina tankar om konstnäternas värk som vi fick se:
Jag tyckte värken var intressanta. Jag skulle nog inte själv vilja göra t.ex performance eller film, men det var kul att se hur det skulle kunna  vara. De värk som jag hämtade mest inspiration från var de som hade använt sig av muren i Jerusalem med bilder på mångfald av glada människor. Men också bilden på de vita turisterna i kärran dragen av barnet och bilden på det fattiga barnet i "I hate Mondays"–tröjan. 

Kommentarer

Postat av: Bildlinda

Publicerad 2015-03-04 00:27:56

Dina tankar hänger ju lite ihop med just de verk som du nämner.

Tänkte på det du skrev i din loggbok när vi såg bilder som Banksy gjort - där lyfte du bildens innehåll till ett symboliskt plan. När du gör det kan du nog utan svårigheter koppla olika verk och skeenden till varandra.

Jag ser fram emot att se hur ditt verk kommer att bli.

Du har kloka tankar när det gäller att vara försiktig med att göra bilder av Mohammed - visst har vi yttrandefrihet - men kanske går det att göra bilderna starka utan att kränka.

Serieformatet är ju oerhört brett och går att göra mycket med.

Jag ska fundera på illustratörer och serietecknare för att visa på exempel och som du kan koppla till - men sätt i gång med ditt arbete så återkommer jag.

Teckna och fota under tiden - dina foton lägger du in i bloggen under arbetets gång. Fortsätt att utveckla dina tankar i bloggen.

Mycket utförlig beskrivning av ditt projekt.

//Bildlinda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela