uppgiftbildblogg.blogg.se

I min bildblogg kommer jag lägga upp inlägg för mina bilduppgifter.

Inlägg 3 – idéer, tankar och inspiration

Publicerad 2015-03-05 10:30:00 i Allmänt,

Jag har lite olika tankar om tillvägagångsättet. Jag skulle kunna göra på flera olika sätt. 
 
När jag hämtade inspiration på internet från konstnärer som bl.a Banksy som gör graffiti/gatukonst på murar och väggar tänkte jag att det kunde vara intressant. Linda kom med förslaget att göra schablon graffiti, då man på olika sätt har ett föremål som man avbildar med hjälp av ett papper/plastlager där föremålet är utsklippt och sprejar med färg.
 
Jag kan också göra det digitalt och lägger på olika lager och nyanser på min bild. 
 
Det kändes först som att göra bilden i serieformat med penna kändes lite tråkigt. Jag kan också göra bilden i t.ex akryl eller hitta något program som de professionella serietecknarna använder. 
 
En idé var att skissa eller måla för hand och hitta olika moskéer att avbilda eller att hitta ett bra program för serietecknande. Efter det bestämmer jag om jag vill redigera bilden digitalt och göra schablon graffiti av den. Då hade jag tänkt mig att göra bilden på en hyftsat stor "yta", inte superstor yta, men kanske ungefär 50x50 cm. 
 
Att måla en moské i sig kanske passar att måla i akryl bättre eftersom de oftast är ganska detaljrika. Det blir nog svårt att göra graffiti och schablon av en detaljrik moské. Jag kan ju göra en betydligt mer simpel moské, men då förmedlas kanske inte samma känsla. Jag ser i Banksys verk och andra graffiti/schablon-verk att de inte är allt för detaljrika. 
 
I länken finns flera målade moskéer:
 
 
Min grundinspiration av själva bildformatet var från de serieliknande bilder som snabbt gjordes efter terrorattentaten i Paris, bl.a en bild med ett flygplan som var påväg mot två höga pennor. Då symboliserade det 9/11 fast parallellen var terrorattentaten mot yttrandefriheten. 
 
Grundinspirationen, serieformat, Charlie Hebdo: 
 
Sammanfattningsvis var grundidén att göra bilden på pennan som störtar i moskén i ett liknande serieformat som bilderna som kom efter dåden mot Charlie Hebdo (länken). Därefter fick jag idén att göra det i schablon/graffiti på en hyfsat stor yta. Då uppkom det problem i hur detaljrik moskén skulle bli, effekten i kraschen, om jag skulle göra bilden digitalt mm.
 
Nu på efterhand har jag nog bestämt mig. Jag vill göra en hyfsat stor målning (ungefär 50x50 cm) i målarfärg, förslagsvis akryl, fast att jag behåller en serieformatliknande stil. Då kan jag effektivt använda målartekniker för att få en effektful krasch, lagom detaljrik moské och lägga skugglager på exempelvis den emorna pennan, utan att behöva leta runt och orientera mig i olika bildprogram.
 
 
Nu i början ska jag skissa, öva målartekniker för exempelvis kraschen och leta olika moskéer/pennor etc att avbilda.

Kommentarer

Postat av: Bildlinda

Publicerad 2015-03-17 18:48:43

Det är så spännande att följa dina tankar här i din blogg. Utförligt och verkligen undersökande av ämnesområdet. Det är väldigt givande att läsa och följa ditt projekt så detaljerat.

Jag själv gillar att skriva mycket - tankar utvecklas ju i skrivandet, men känn efter så att du inte tror att du _måste_ skriva massor i varje inlägg - eller för ditt betyg, jag ser att du når högt i dina arbetsområden i alla delar i matrisen.

Bra jobbat.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela